تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۰۲ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
طائب در چالش احیای موقعیت

بررسی سخنرانی‌های پیاپی حسین طائب در ایام اعتراضات  

اوج‌گیری فعالیت‌ها و سخنرانی‌های متعدد حسین طائب همزمان با شکل‌گیری و افزایش اعتراضات و ناآرامی‌ها به چه معناست و آن را چگونه می‌توان تحلیل کرد؟

برحسین طائب

اقتصاد۲۴- بیش از ۱۵۰ روز است که دیگر حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه نیست و پس از ۱۳ سال ریاست، عنوان او به صورت رسمی به «مشاور فرماندهی سپاه» تغییر کرده است. اما به‌رغم اینکه این روز‌ها محمد کاظمی بر جایگاه سابق طائب نشسته است، نام حسین طائب (یا همان حاج میثم وزارت اطلاعات) بیش از گذشته و حتی بیشتر از زمانی که صندلی ریاست را برعهده داشت، به گوش می‌رسد. حسین طائب این روز‌ها و به‌ویژه پس از آغاز روند اعتراضات در کشور، تبدیل به یکی از فعال‌ترین سخنرانان در برنامه‌ها و مکان‌هایی شده که همگی به نوعی مرتبط با نهاد‌های نظامی هستند. او طی ۳۴ روز اخیر، با حضور در ۱۵ مکان مختلف ایراد سخنرانی کرده و در سخنرانی‌های خود، از تلاش‌های آمریکا برای ایجاد اخلال در روند موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران سخن گفته است.

دوران مسئولیت

در ابتدا نام «حسن» را برای او انتخاب کرده بودند، اما سپس نامش را به حسین تغییر داد. حسین طائب از ۱۹ سالگی و درحالی‌که هنوز طلبه بود، در سال ۱۳۶۱ وارد سپاه شد. ابتدا در سپاه منطقه ۱۰ تهران حضور داشت و پس از آن راهی سپاه استان‌های قم و خراسان شد و مراتب ارتقای پست را تا معاونت فرهنگی سپاه و فرماندهی دانشکده فرهنگی دانشگاه امام‌حسین (ع) طی کرد. او در دولت هاشمی‌رفسنجانی وارد وزارت اطلاعات شد؛ دورانی که این وزارت در اختیار علی فلاحیان بود و پس از مدتی مدیریت کل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در اختیار او قرار گرفت. دوران حضور حسین طائب در وزارت اطلاعات، فرصتی برای او بود که تجربه‌اندوزی خوبی در مسیر اطلاعاتی داشته باشد و بالا رفتن از پله‌های ترقی را در همان دوران آغاز کند؛ به‌گونه‌ای که حتی برکناری از سمت مدیریت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات هم نتوانست خللی در روند روبه‌رشد او ایجاد کند. درباره این برکناری هرچند مسائلی عنوان شده و برای مثال برخی از حضور او در پرونده مهدی هاشمی به‌عنوان یکی از دلایل برکناری سخن گفته بودند، اما دلیل اصلی رفتن حسین طائب از وزارت اطلاعات؛ مانند بسیاری از موضوعات و حواشی پس از این جدایی شاید یکی از سوالاتی باشد که گذشت زمان باید به آن پاسخ شفاف دهد.
پس از این جدایی، حسین طائب یک‌به‌یک مراتب پیشرفت را با سرعت بیشتری طی کرد. مسئول هماهنگی بیت رهبری شد و سپس معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه را برعهده گرفت و در سال ۱۳۸۶ جانشین فرماندهی بسیج و سپاه را عهده‌دار شد. در سال۱۳۸۸ بود که فرماندهی بسیج به او رسید. پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دهم و وقایع پس از انتخابات، با تشکیل سازمان اطلاعات سپاه، ریاست این سازمان به حسین طائب واگذار شد تا دوم تیرماه ۱۴۰۱ که سرانجام پس از ۱۳ سال این صندلی از طائب گرفته شد و حکم مشاور فرمانده سپاه برای او صادر شد.

آغاز دوران جدید

درباره برکنار شدن حسین طائب از ریاست سازمان اطلاعات سپاه، مسائل مختلفی مطرح‌شده که هرکدام از آن‌ها نیاز به قضاوت دقیق و گذشت زمان دارد که آیا واقعا این مسائل در روند کنار رفتن او تاثیر داشته است یا خیر. درباره دلایل منتج به برکناری او و اینکه یک خبرگزاری اسرائیلی چند روز پیش از اعلام رسمی، خبر برکناری را منتشر کرده بود، گمانه‌زنی‌های متفاوتی مطرح‌شده که پرداختن به آن‌ها سوژه گزارشی جداگانه است و نظر‌های متفاوتی درباره آن مطرح شده است. برای مثال، می‌توان از استقبال دو نماینده اصول‌گرا و اصلاح‌طلب سابق مجلس از این برکناری سخن گفت. حمید رسایی، فعال سیاسی اصول‌گرا و نماینده مجلس نهم، این برکناری را در کنار عزل آیت‌الله منتظری از قائم‌مقامی رهبری قرار داد و آن را نوعی «جراحی امنیتی» دانست که سبب ارتقای امنیت کشور خواهد شد. او در توئیتر خود نوشته بود: «بعد از عزل حسینعلی‌منتظری، عزل و برکناری حسین طائب از ریاست سازمان اطلاعات سپاه، تاثیرگذارترین عزل در تحولات انقلاب و خبرسازترین عزل است. بدون شک این جراحی، سبب ارتقای امنیت در کشور خواهد شد». علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس دهم نیز در رشته توئیتی که منتشر کرد، ابراز امیدواری کرده بود که این عزل «باید مقدمه‌ای باشد برای پاسخگو شدن سازمان اطلاعات سپاه به مجلس و رفع تداخل وظایف این سازمان با وزارت اطلاعات تا دیگر شاهد حوادثی مثل بازداشت فعالان محیط زیست به اتهام جاسوسی نباشیم».

اما نکته این است که حسین طائب پس از برکناری از ریاست سازمان اطلاعات سپاه به‌عنوان مشاور فرمانده سپاه منصوب شده است؛ جایگاهی که شاید در نگاه عادی و به‌صورت سازمانی پایین‌تر از ریاست سازمان اطلاعات باشد، اما به نظر می‌رسد او با فراغ بال بیشتری که از قبال کنار گذاشتن پست ریاست نصیبش شده است، در حال آغاز دوران جدید و متفاوتی از فعالیت سیاسی و شاید گام برداشتن در مسیری جدید برای تاثیرگذاری در مناسبات کلان کشور است.

دوران مشاوره

پس از اینکه حکم ریاست سازمان اطلاعات سپاه برای سردار محمد کاظمی صادر شد، برخی شایعه‌ها پیرامون ترور و وخامت حال حسین طائب شکل گرفت؛ اما فقط ۴۸ ساعت پس از برکناری، کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز» عکسی از طائب منتشر کرد که حاکی از حضور او در حرم امام‌رضا (ع) بود تا اینگونه، شایعه ترور او رد شود. اما به‌هرصورت، هیچ خبری رسمی از حسین طائب در مدت تقریبا ۴۰ روز پس از برکناری از ریاست سازمان اطلاعات سپاه وجود نداشت تا سیزدهم مردادماه که در جمع «هادیان سیاسی سپاه» حاضر شد و اولین سخنرانی خود تحت عنوان مشاور فرماندهی سپاه را انجام داد. نکته مهم در این سخنرانی (که حدود یک‌ماه‌ونیم قبل از درگذشت مهسا امینی ایراد شد)، این بود که طائب در آن به‌صراحت از پروژه‌ای سخن می‌گفت که در قالب مخالفت با حجاب اجباری و گشت ارشاد علیه نظام طراحی شده است. او در بخشی از این سخنرانی درباره آنچه «فضاسازی‌های اخیر در مسئله حجاب و گشت ارشاد» خواند، گفت: «دشمن، چون در مسائل سیاسی راه به جایی نبرد، به جنگ فرهنگی روی آورد. شروع کردند با تیتر حجاب و گشت ارشاد ناامنی ایجاد کنند. یکی از برنامه‌های آمریکایی‌ها تلاش برای ایجاد ناامنی در اجتماع و ادراک مردم است». وی البته در این سخنرانی، به مسائل مختلف دیگری از جمله برجام و روند مذاکرات، جراحی اقتصادی دولت و همکاری‌های آمریکا و عربستان هم پرداخته بود.

اما پس از این سخنرانی، حسین طائب وارد دوران سکوت جدیدی شد تا اینکه روند اعتراضات در ایران آغاز شد. چنین بود که طائب پس از سکوتی ۴۳ روزه، ۲۶ مهر دومین سخنرانی در مقام مشاور فرمانده سپاه را در سفر به تبریز انجام داد و با دو سخنرانی در یک روز، روند اوج‌گیری اظهارنظر‌های سیاسی او آغاز شد؛ به‌گونه‌ای که از ۲۶ مهر تاکنون، ۱۵ سخنرانی در ۱۵ مکان مختلف انجام داده است. طبیعتا، پایگاه اصلی سخنرانی‌های طائب در محفل‌هایی بوده که مخالفان اعتراضات شکل داده‌اند و این روند همچنان هم ادامه دارد. همانطور که در جدول مشخص شده، در این مدت طائب سابقه انجام دو و حتی سه سخنرانی در یک روز را هم دارد که در همه آن‌ها به مشکل آمریکا با جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌های کلان امنیتی و خارجی این کشور اشاره کرده است.

دو نگاه به کنشگری طائب

اما اوج‌گیری فعالیت‌ها و سخنرانی‌های متعدد حسین طائب همزمان با شکل‌گیری و افزایش اعتراضات و ناآرامی‌ها به چه معناست و آن را چگونه می‌توان تحلیل کرد؟ در این زمینه، دو نگاه کلی قابل‌طرح است:
گمانه نخست اینکه، طائب و جریان‌های حامی او در جریان تغییر و تحولات اخیر در سازمان حفاظت اطلاعات سپاه به حاشیه رانده شده‌اند. مدت‌زمان نسبتا طولانی سکوت و بی‌خبری از طائب که تا سیزدهم مرداد ادامه داشت و پس از آن، دوباره سکوت بیش از دوماهه‌ای شکل گرفت که تا ۲۶مهر ادامه داشت، تاییدکننده این گمانه‌زنی است که این مقام سابق امنیتی بنا بر تصمیمات کلان اتخاذشده به حاشیه رفته بود. اما با شکل‌گیری اعتراضات و ناآرامی‌ها، فرصت و زمینه‌ای شکل گرفت که این طیف بار دیگر فعال شود و اتفاقا، بروز این اعتراضات را نشانه‌ای از درستی تحلیل‌ها، هشدار‌ها و خط‌دهی‌های سابق خود معرفی کند. چنان‌که دیده شد، طائب در تنها سخنرانی خود در بازه زمانی برکناری از مسئولیت تا فعال شدن در دوران اعتراضات (سخنرانی ۱۳مردادماه)، صریحا درباره برنامه‌ریزی مخالفان با استفاده از مباحث حجاب و گشت ارشاد سخن گفته بود. بدیهی است که تحقق این پیش‌بینی‌ها، می‌تواند در جهت احیای موقعیت این جریان موثر باشد و از این منظر، برگزاری سخنرانی‌های متعدد و طرح تحلیل و مواضع برای تاثیرگذاری در روند تحولات و استفاده از فرصت کنونی را در دستورکار قرار داده‌اند.

گمانه دوم اینکه، اصولا رفتن طائب از سازمان اطلاعات سپاه، نشانه یک تغییروتحول جدی و استراتژیک در رویکرد‌های امنیتی نظام نبوده است و صرفا، در حد تغییر افراد بوده است. از نگاه طرفداران این تحلیل، با توجه به دوران طولانی مسئولیت طائب در این سازمان، ضرورت پیدا کرده بود تا افراد و نیرو‌های دیگری جایگزین شوند. این، تحلیلی است که اغلب چهره‌های اصولگرا یا چهره‌های سیاسی نزدیک به نهاد‌های نظامی، از ابتدا آن را مطرح می‌کردند و تغییر طائب را صرفا، «تغییر یک مسئول» (و نه «تغییر استراتژی» یا «نشانه حذف یک جریان») می‌دانستند. از این نگاه، فعال شدن طائب پس از بالا گرفتن اعتراضات، نشانه‌ای از تداوم همراهی و ارتباط نزدیک او با مسئولان نظام تلقی می‌شود که همچون شرایط پس از انتخابات ۱۳۸۸، این‌بار هم احساس مسئولیت کرده است تا به میدان بیاید و اصطلاحا «بصیرت‌افزایی» کند. این گمانه وقتی تقویت می‌شود که به تحلیل طائب با گفتار‌های رسمی و کلیدی هفته‌های اخیر توجه کنیم که در آن، همسویی کامل قابل دیدن است.

ازاین‌منظر، اتفاقا پست و مسئولیت کنونی طائب به‌عنوان مشاور یکی از مهمترین نهاد‌های نظام و جدایی او از عناوین و مسئولیت‌های امنیتی، فراغ بال و راحتی خیال بیشتری در اختیار او قرار می‌دهد تا از موضع یک تحلیلگر یا نظریه‌پرداز سیاسی-امنیتی سخن بگوید و راهبرد‌ها و راهکار‌های مدنظر خود را برای خروج از شرایط موجود، در قالب سخنرانی‌های متعدد ارائه دهد. طبعا، فعال شدن طائب در این مقطع دشوار و در شرایطی که بسیاری از چهره‌های اصولگرا و مشاوران و سخنگویان منتسب به نهاد‌های نظام سکوت کرده‌اند و به تعبیر سیدابراهیم رئیسی، به «خواص مردود در امتحان» تبدیل شده‌اند؛ اعتبار و موقعیت او را افزایش می‌دهد و حتی اگر سیاستی برای به حاشیه‌راندن وی وجود داشته، زمینه تجدیدنظر در آن و احیای موقعیت او را فراهم می‌سازد.

محمد اسماعیل کوثری نماینده مجلس یازدهم:
شایعات آمریکا و اسرائیل درباره طائب یعنی از او ضربه خورده‌اند

پس از جدایی همراه با شایعات فراوان؛ فعالیت‌های حسین طائب، رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه که از تیرماه عنوان او به مشاور فرمانده سپاه تغییر کرده است، طی ۳۴ روز اخیر بیشتر شده و او یکی از سخنران‌های اصلی مراسمی است که به‌نوعی مربوط به سپاه است؛ به‌گونه‌ای که ۱۵ سخنرانی طی این روز‌ها انجام داده است. محمداسماعیل کوثری؛ نماینده مجلس یازدهم که به عنوان سردار سپاه سابقه ۱۶ سال فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله را هم در کارنامه دارد، در گفتگو با هم‌میهن و در تحلیل فعال شدن حسین طائب، معتقد است: «این فعال‌تر شدن، طبیعی و در راستای جهاد تبیین است که از سوی رهبری عنوان شده است.» او در این مصاحبه به مسئولان توصیه کرد: «بقیه هم روش حسین طائب را پیاده کنند.»

پس از اینکه حسین طائب از سازمان اطلاعات سپاه جدا شد و جای خود را به محمد کاظمی داد، طی تقریبا ۳۴ روز اخیر شاهد فعال‌تر شدن او هستیم به‌گونه‌ای که ۱۵ سخنرانی داشته است. این فعال‌تر شدن حسین طائب را ناشی از چه می‌دانید؟ آیا مشاور شدن او باعث شده اینقدر فعال‌تر شود یا این فعال شدن سیاسی است؟
در ابتدا جا دارد درود و سلام بفرستم به ارواح پاک شهدا، به‌خصوص شهدای امنیت و به‌ویژه شهدای شاهچراغ و ایذه و همه شهر‌ها و استان‌هایی که توسط تروریست‌های خبیث مورد تیر قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. آقای حسین طائب زمانی که مسئولیت داشتند، بیشتر به مسئولیت‌شان می‌پرداختند، البته سخنرانی هم داشتند، اما به قول معروف رسانه‌ها زیاد روی سخنرانی‌هایشان حساس نبودند، اما همیشه کار جهاد تبیین را که حضرت آقا فرمودند انجام می‌دادند، اما حالا که وقت بیشتری دارند، با اطلاعات و آگاهی زیادی که دارند؛ باید گفت کارشان را به بهترین نحو انجام می‌دهند. جهاد تبیین که مقام معظم رهبری فرمودند، همین است که آقای طائب انجام می‌دهد و مطالب را در محافلی که دعوت می‌شود باز می‌کند و پاسخگوی سوالات است. اتفاقا مسئولان ما اگر در یک بخشی از وقت خود این کار را انجام دهند، باعث خواهد شد که مردم راحت‌تر همراهی کنند. الان که ایشان وقت مناسب پیدا کرده، در حال انجام این کار است و این کار را یک تصمیم بسیار خوب و شایسته می‌دانم و بقیه هم اگر این روش را پیاده کنند؛ مردم آگاه‌تر خواهند شد و این آگاهی باعث می‌شود راه و مسیر را بهتر طی کنند.

یعنی پیشنهاد شما این است که دستگاه‌ها و نهاد‌های ما از افرادی در سطح حسین طائب به‌عنوان مشاور استفاده کنند؟
این تجربیات که همینطور به‌دست نیامده، وقت برای آن گذاشته شده است؛ حاصل مطالعه و مذاکره است. این افراد دنیای اطلاعات هستند، لذا باید این‌ها را مانند یک معلم منتقل کنند تا افراد دیگری که می‌خواهند مسئولیت در آن حوزه داشته باشند، بتوانند از تجارب این افراد استفاده کنند.

به صورت کلی عملکرد حسین طائب را طی ۱۳ سال ریاست بر سازمان اطلاعات سپاه چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا عملکرد رضایت‌بخش بوده است؟
۱۳ سال مدت‌زمان کمی نیست. معمولا مسئولیت‌هایی که مقام معظم رهبری حکم آن‌ها را مستقیم می‌دهند یا پنج سال است یا دو دوره پنج‌ساله؛ اما ایشان به علت امتحان خوبی که داده بود، سه سال دیگر هم در این مسئولیت حضور داشت و الان هم دقیقا همان کاری که باید انجام دهد، بحث مشاوره و جهاد تببین است؛ همان مسیر است و انشاءالله که با اطلاع‌رسانی و مشخص کردن چارچوب برای افراد، بتوانند آگاهانه بهره‌برداری و استفاده کنند و در نهایت در مدیریت‌شان، بتوانند کارشان را انجام دهند.

اما جدا شدن آقای طائب از سازمان اطلاعات سپاه حواشی و شایعاتی را هم به‌دنبال داشت.
از نظر ما اصلا چنین مسائلی نبوده است. این مسائلی که بیان شد هم از ذات‌شان است. نباید فراموش کرد که آمریکا شیطان بزرگ است و ذات اسرائیل هم که مشخص است؛ این‌ها جز تفرقه انداختن و شک و شبهه انداختن کاری نمی‌کنند؛ همین الان هم چنین سیاستی دارند و به عینه می‌آیند ترور می‌کنند. داعش می‌آید و می‌گوید ما در شاهچراغ ترور کردیم، اما این‌ها می‌گویند نظام جمهوری اسلامی خودش ترور کرده است. این‌ها اینقدر خبیث و جنایتکار هستند که این حرف‌ها برایشان عادی است. ذات شیطان یعنی دروغ‌گویی، دوبه‌هم‌زنی و فریبکاری؛ زمانی که آمریکا و اسرائیل مباحثی را پیرامون آقای طائب می‌گویند، باید بدانید که از ایشان ضربه خورده‌اند؛ حالا می‌خواهند او را خراب کنند و دست به ساخت شایعه می‌زنند.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
راشد یزدی
0
0
جمعه ۰۴ آذر ۱۴۰۱
ایشان الان چکاره هستن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

عکس/ عکسی قدیمی از امیرجعفری و ریما رامین‌فر و پسرشان

قیمت ماهی امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خداحافظی سلنا گومز با ۴۳۰ میلیون کاربر

استوری منوچهر هادی و یکتا ناصر با یک آهنگ مشترک! + فیلم

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ نفس بازغی در یک مکان زیبا

رئیس اتحادیه طلای تهران: اعتصاب طلافروش‌ها در واکنش به مقررات مالیاتی دولت

آزار شیطانی به بهانه گشایش بخت

اینفوگرافی/ بدهی بابک زنجانی چقدر بود؟

روحانی: از موارد ردصلاحیتم اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان بود

کنکور در این شهر دوباره برگزار می‌شود

سرمربی استقلال: واگذاری باشگاه اتفاق بزرگی بود

هشدار نارنجی هواشناسی برای این استان‌ها

عکس/استایل مجلسی المیرا شریفی‌مقدم در یک کنسرت

وزیر کشور: تقسیم استان تهران توسط دولت در دست بررسی است

رضا شیخی درگذشت

عکس/تیپ خاص و کژوال رضا عطاران

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

آئین تکریم مدیرعامل سابق و معارفه سرپرست جدید بانک سینا برگزار شد

حذف معافیت مشمولان ۳۵ ساله و دارای ۲ فرزند از قانون بودجه

افشاگری ترامپ درباره کناره گیری نتانیاهو از حمله مشترک به کاروان سردار سلیمانی

عکس/غلط املایی تابلو زیباکلام

عکس/کارت جشن عروسی بنی‌صدر در سال ۵۳

درگیری دو همکلاسی در شوش منجر به قتل شد

برق این شهر‌ها فردا قطع می‌شود!

پیش بینی قیمت دلار فردا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/رقص جذاب داوود رشیدی

زالو درمانی جه تاثیری دارد؟

تاثیر مصرف نمک در درد‌های زنانه

حقوق کارگران چقدر از تورم عقب‌مانده است؟

واکنش آذری جهرمی به ممنوعیت پخش سریال حشاشین

عکس/ خانه لاکچری هانده ارچل بازیگر ترک فیلم مست عشق

انگیزه متهم برای قتل زن مورد علاقه‌اش: فقط می‌خواستم گوشی‌اش را چک کنم

چگونه دو اسپیکر بلوتوثی را به هم وصل کنیم؟

عکس/ استایل جذاب مه لقا باقری سوژه کاربران شد

چطور بفهمیم کیلومتر شمار خودرو دستکاری شده؟

فیلم/ اعتراف سارقان موتورسوار اتوبان های تهران

داور بازی استقلال و تراکتور استعفا داد!

سازنده واکسن آسترازنکا اعتراف کرد

فیلم/ چهره‌های فضای مجازی زیر ذره بین قوه قضاییه

فیلم/ دختر آیت‌الله طالقانی: بی‌حجابی مجازاتی ندارد

اعلام شرایط وام فوری ۲۰۰ میلیونی بانک ملی+ جزییات

خوشگذرانی نانسی عجرم به همراه فرزندانش در شهربازی + عکس

سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد

فیلم/ شادی یک جفت لک لک بعد از اولین تخم گذاری

اولین عکس از درب جدید طلای حرم امام رضا (ع)

فیلم/تعقیب و گریز دیدنی زورگیر‌های موتورسوار در الهیه

اقتصاد ژاپن دست پر آمد

جهش تولید نفت ایران در سال جاری

افتتاح بلندترین سکوی بانجی جامپینگ دنیا

امضای قرارداد ۶ میلیارد دلاری قطر برای ساخت کشتی حمل گاز

سقوط اکتشافات نفت و گاز در جهان

حراج نفت ایران به قیمت مال‌دزدی است!

فیلم/ بارش شدید باران در ماهیدشت کرمانشاه

مبلغ عیدی روز معلم ۱۴۰۳ مشخص شد